تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/12/19 - 10:58
کد خبر: 160571

روش های مختلف پیگیری یک ادعا در 2 دانشگاه شیراز؛

رئیس دانشگاه علوم پزشکی: معاون حقوقی رئیس‌جمهور رسیدگی کند/ مسئولان دانشگاه شیراز پس از استعفا و تعطیلی کلاس‌ها: زمین‌ها را نمی‌دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی: معاون حقوقی رئیس‌جمهور رسیدگی کند/ مسئولان دانشگاه شیراز پس از استعفا و تعطیلی کلاس‌ها: زمین‌ها را نمی‌دهیم

حجم خبری از دانشگاه شیراز این روزها بخشی از اخبار صفحات حوزه دانشگاه رسانه ها را به خود اختصاص داده است؛ از سویی با اقدامات و برنامه های یک تشکل نزدیک به دولت دانشگاه محل نزاع و درگیری می شود و از سویی کلاس های این دانشگاه با هماهنگی اساتید تعطیل می شود!

خبرنامه دانشجویان ایران: حجم خبری از دانشگاه شیراز این روزها بخشی از اخبار صفحات حوزه دانشگاه رسانه ها را به خود اختصاص داده است؛ از سویی با اقدامات و برنامه های یک تشکل نزدیک به دولت دانشگاه محل نزاع و درگیری می شود و از سویی کلاس های این دانشگاه با هماهنگی اساتید تعطیل می شود!

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته اعضای هیئت ممیزه دانشگاه شیراز با ارسال نامه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری استعفای دسته جمعی خود را اعلام کردند و مدعی شدند: «در اعتراض به تعدی برنامه ریزی شده به اراضی این دانشگاه، ادامه کار را در شرایط فعلی میسر نمی‌بینند.»

از سوی دیگر نیز در نامه‌ای که سیزده تن از چهره‌های ماندگار این دانشگاه خطاب به رییس جمهور نوشته اند مدعی شدند «تلاش برای واگذاری اراضی دانشگاه شیراز به شیوه‌ای غیر اصولی، غیر کارشناسی و با نادیده گرفتن ۱۰سال مطالعات برای اجرای طرح جامع دانشگاه و بابرباددادن هزینه‌های انجام شده میلیاردی، همه ما را از کار علمی بازداشته است» و سپس خواستار «دخالت و دستور مستقیم» حسن روحانی برای جلوگیری از «تعدی به اراضی دانشگاه شیراز» شده و ابراز عقیده کردند: «کلیه فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را معلق می‌کنیم»

حدود 60 سال پیش خیری به نام مرحوم «محمد نمازی» اراضی خود را وقف دانشگاه «پهلوی» (دانشگاه شیراز و علوم پزشکی) کرد که بخشی از این زمین ها به عنوان پشتیبان بیمارستان نمازی در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه در دهه ۶۰ بخش پزشکی از بدنه آموزش عالی جدا شد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده به این اراضی پشتیبان نیاز دارد و در سال ۸۸ و در ادامه این اختلافات بنا به مستندات دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تصمیم گیری مسئولان کشوری مقرر شد زمین های موقوفه مرحوم نمازی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد و در مهرماه سال 92 نیز بنا به تصمیم مسئولان امر مجدداً گزینه ساخت بیمارستان جدید نمازی در بخشی از اراضی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است مطرح شد.

به هر ترتیب این مسئله اکنون سبب اختلاف میان دو دانشگاه مهم شیراز شده است اما آنچه جلب توجه می کند، شیوه ای است که مسئولان دو دانشگاه برای پیگیری ادعاهای خود دارند.

روش انتخابی مسئولان دانشگاه شیراز

اپیزود اول؛ تجمع
هفته اول اسفند بود که خبر رسید جمعی از اساتید وکارمندان دانشگاه شیراز در اعتراض به واگذاری حدود 40 هکتار از دارایی های این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقابل تالار فجر دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اپیزود دوم؛ تهدید به تعطیلی کلاس ها و توهین به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی
این اساتید در تجمع ابتدایی 4 اسفند تهدید کردند که در صورت وقوع این اتفاق، کلاس های درس هفته آینده را تعطیل خواهند کرد. و در همین حین نیز دست نوشته هایی در دانشگاه نصب شد.

اپیزود سوم؛ نشست های خبری و دروغ گو خوانی مسئولان علوم پزشکی
پس از اعلام خبر این تجمع رئیس دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگویی اظهار داشت: چنانچه هرگونه اعتراضی وجود داشته باشد ضروری است با ارائه مستندات از طریق راه های قانونی پیگیری بشود.

به دنبال این اظهارات قائم مقام رئیس جدید دانشگاه شیراز در یک نشست خبری [که به گفته خود با اجازه و دستور ریاست دانشگاه شیراز این جلسه را تشکیل داد] در اظهاراتی که بیشتر حاوی نیش و کنایه های سیاسی بود به اظهارات و مدعای دانشگاه علوم پزشکی پاسخ گفت و هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی را دروغ گو دانست و هم ماجرای وقف را کذب دانست.

جالب اینکه وی اظهار داشت: دولت حق قانونی دارد که زمین ها را به دانشگاه علوم پزشکی بدهد اما باید پیش بینی عواقب این کار را بکند.

اپیزود چهارم؛ تعطیلی کلاس ها و تجمع
به دنبال این اظهارات تحریک برانگیز اساتید این دانشگاه دست به تجمع زدند و پلاکاردها و دست نوشته هایی علیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توزیع شد.

در این تجمع که شعارهایی همچون «ما دانشگاهی هستیم، فکر نکنید نشستیم» سرداده شد، دکتر «مجید ارشاد لنگرودی» (رئیس دانشگاه شیراز) با حضور در جمع تجمع کنندگان هدف از تعطیلی امروز کلاس های این دانشگاه را اعلام موضع اساتید، کارکنان و دانشجویان برای حق مسلم خود عنوان کرد و گفت: "بر اساس طرح دانشگاه شیراز در زمین های پردیس ارم دانشکده های مختلف و پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی باید ساخته شود و این عقلانی نیست که همه اینها را فدای ساخت یک بیمارستان کنیم".

این در حالی بود که برخی رسانه های نزدیک به دولت این تجمع را خودجوش عنوان کرده بودند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی از قبیل «آقای دکتر ایمانیه، شما عالم‌اید مزاحم تولید علم نشوید»، «مسئولان محترم بدانند که اجرای طرح توسعه دانشگاه شیراز به هیچ عنوان کم‌ارزش‌تر از طرح توسعه دانشگاه علوم پزشکی نیست!! توسعه سلامت آری، تعدی به حقوق ارضی هرگز»، «دانشگاه ناموس، خانه و هویت ماست؛ تا آخرین نفس از آن دفاع می‌کنیم»؛ «تجاوز به اراضی دانشگاه شیراز غیرشرعی، غیرقانونی و غیرعقلانی است و آن را شدیدا محکوم می‌کنیم» شعارهایی از  قبیل «به حرمت دانشجو، اساتید، کارمندان، بازنشسته زمین‌ها رو نمی‌دیم»، «زمین‌های دانشگاه، کلاس درس و مشق است»، «ریاست دانشگاه حمایتت می‌کنیم»، «تصرف زمین‌ها خیانت به شهر است»، «تصرف زمین‌ها خیانت است به استاد»، «تصرف زمین‌ها خیانت است به خوابگاه»، «ما دانشگاهی هستیم، فکر نکنید نشستیم» و «دست به دست هم می‌دیم، زمین‌ها رو نمی‌دیم» سردادند.

با این حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی همچنان مدعی رسیدگی قانونی به این موضوع است.

محمد هادی ایمانیه 10 اسفند در نشست با خبرنگاران گفت: با هر گونه قانون شکنی، تحصن، فرافکنی، جو سازی، سیاسی کاری، تعطیلی دانشگاه و جنجال آفرینی در این موضوع مخالفیم و فقط حق و عدالت را می پذیریم و معتقدیم جمهوری اسلامی آنقدر ظرفیت های قانونی دارد که برای حل این اختلاف نیاز به استفاده از راهکارهای غیر قانونی ندارد.

ایمانیه گفت: اگر دوستان ما در دانشگاه شیراز در برابر پذیرش حق و قانون باز هم مقاومت کنند علی رغم میل باطنی خود موضوع را به قوه قضاییه ارجاع می دهیم هر چند ترجیح می دهیم اختلاف بین دو دانشگاه در قوه مجریه و در دولت و با حکمیت معاونت حقوقی ریاست جمهوری حل و فصل شود.

اپیزود پنجم؛ استعفای دسته جمعی و تکمیل اهرم فشار
ارجاع پرونده به معاونت حقوقی رئیس جمهور پیشنهادی بود که تاکنون پاسخی از سوی مسئولان دانشگاه شیراز نداشته اما روز گذشته برگ دیگری از روش های پیگیری مطالبات از سوی مسئولان دانشگاه شیراز رو شد به طوریکه روز گذشته اعضای هیئت ممیزه دانشگاه شیراز با ارسال نامه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری استعفای دسته جمعی خود را اعلام کردند و مدعی شدند: «در اعتراض به تعدی برنامه ریزی شده به اراضی این دانشگاه، ادامه کار را در شرایط فعلی میسر نمی‌بینند.»

از سوی دیگر نیز در نامه‌ای که سیزده تن از چهره‌های ماندگار این دانشگاه خطاب به رییس جمهور نوشته اند مدعی شدند «تلاش برای واگذاری اراضی دانشگاه شیراز به شیوه‌ای غیر اصولی، غیر کارشناسی و با نادیده گرفتن ۱۰سال مطالعات برای اجرای طرح جامع دانشگاه و بابرباددادن هزینه‌های انجام شده میلیاردی، همه ما را از کار علمی بازداشته است» و سپس خواستار «دخالت و دستور مستقیم» حسن روحانی برای جلوگیری از «تعدی به اراضی دانشگاه شیراز» شده و ابراز عقیده کردند: «کلیه فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را معلق می‌کنیم»

امضای رئیس دانشگاه شیراز در نامه 13 تن از اساتید دانشگاه شیراز

با این حال دکتر ارشاد در گفت‌وگویی مدعی شد: روز شنبه ۱۶ اسفند هم با وزارت علوم جلسه ای داشتیم. وزیر علوم هم در این جلسه حضور داشت و در این جلسه هم توضیحات دانشگاه شیراز به همراه مستندات ارائه شد و وزیر علوم هم به شدت از مواضع دانشگاه شیراز حمایت کرد.

وی گفته است: نتیجه جلسه روز یکشنبه ۱۷ اسفند با کمیسیون لوایح هنوز مشخص نشده و قرار شد موارد مطرح شده به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور منعکس شود.

به نظر می رسد آنطور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی می گوید پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی راه حل بهتری نسبت به برگزاری تجمع و تعطیلی کلاس ها است چه اینکه حتی در یک نگاه بدبینانه معاون حقوقی رئیس جمهور که دکتر ایمانیه مدعی رجوع به جایگاه وی است از لحاظ گرایش سیاسی به مسئولان جدید دانشگاه شیراز نزدیک است اما معلوم نیست چرا مسئولان دانشگاه شیراز برای این موضوع دستاویز روش های فوق شده اند؛ برخی معتقدند خالی بودن دست مسئولان دانشگاه شیراز برای اثبات ادعای خود، آنها را به این نتیجه رسانده که با ارعاب و تهدید ادعای خود را پیش ببرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top